New York 2012

Vi landede i New York fredag den 3.Februar. Vi glædede os til 5 dejlige dage i New York inden vi skulle 10 dage på Krydstogt i Caribien.

Vi tog en Taxi fra Newark Lufthavnen ind til vores hotel (Excelsior), som ligger på 81st lige op og ned af Museum of Natural History. Det er et dejligt hotel, som også ligger små 100 m fra Central Park og den samme afstand til nærmeste subway station.

Vi brugte fredagen på at checek ind på hotellet, bede conciegien på hotellet om at finde billetter til Basketball kamp i Madison Square Garden, hvilket lykkes til 100$/person, derefter købte vi hver et Subway kort med unlimited kørsel i 7 dage. Det kostede 27$/person og da hver tur koster 2.25$ kunne vi hurtigt regne ud, at vi blot skulle køre mere end 12 gange før kortet var tjent hjem.  Vi gik en tur i området og tog Subwayen nordpå for at komme op til et område, hvor der var en butik, der solgte hobby ting, hvilket er Jette's store interesse. Vejret var perfekt. 5-6 grader og skyfrit.

Næste dag startede med en løbetur i Central Park rundt om Jacqueline Kennedy Onassis søen, hvor der var mange andre morgenløbere, cyklister og morgenvandre. Efter morgenmad på Amsterdam Diner blot 2 blokke fra vores hotel, tog vi subwayen til Chelsea, hvor vi gik en tur på Highline Park. Det er en nedlagt Subway linie, som går 4 meter over gadeniveau og som er bygget om til en park, hvor man kan gå langs de nedlagte skinner. Langs subwayen er der planter, græs, bænke og masser af foto muligheder.

Derefter gik vi på Chelsea Market. Det er et tidligere industribygning, som nu indeholder forskellige typer special forretninger, såsom slagter, bager, fiskeudsalg og meget andet. Såfremt man skulle lave mad selv, så var det stedet at få inspiration og købe ingredienserne til dagens middag.
Derefter fortsatte vi ned mod SOHO og fandt en diner, hvor vi bl.a. fik pragtfulde burger med Angus kød. Vi tog tilbage til hotellet for at slappe af, inden vi drog ned til Madison Square Garden for at se en NBA kamp. Knicks, som er det lokale NY hold, havde ikke vundet de sidste par kampe og derfor var der ikke stor tiltro til at de kunne vinde denne kamp. Det gjorde de og det vakte stor glæde omkring os. Det var et rigtigt lokalt opgør. New York mod New Jersey - perfekt kamp og god steming.
Efter kampen forlod vi sammen med resten af de mange tilskuer stadionet. Der var godt nok mange folk og det satte et temmelig stort pres på subwayen, men det kørte faktisk imponerende godt. Ingen forsinkelser på vej tilbage til hotellet.

Søndag morgen efter morgenmad på hotellet gik vi igennem Central Park over til Upper East Side til METs. MET eller The Metropolitan Museum of Art er et, for os dansker, kæmpe stort kunstmuseum. Det indholder maleriudstillinger fra hele verden bl.a. Van Gogh, Picasso, Monet. Derudover har de smykker og genstande fra middelalderen og fra Egypten. Der er mange ting at se og man kan nemt bruge 2 hele dage på at gå i dybden med det hele. Vi brugte godt og vel 3 timer og fik set de nævnte malerier og den Egyptiske udstilling og lidt af afdelingen med moderne kunst. Efterfølgende tog vi tilbage gennem Central Park til området omkring 96st hvor vi gik i hobby butik. Vi spiste i Whole Food, som er en pragtfuldt butik med masser af gode sager. Både drikkelse og mad - meget af det var også økologisk. Vi har været i USA flere gange gennem de sidste 14 år og økologien har virkelig slået igennem især i New York. Der er mange butikker med økologiske vare og på Union Square er der flere gange om ugen et marked, hvor der sælges mange økologiske vare. Alt lige fra vin til honning.
I nærheden af hotellet ligger der et marked, hvor vi købte snacks go drikkelse til aftenens Super Bowl. Yep, vi var så heldig at være i New York samtidig med SuperBowl og ikke nok med at det er Superbowl, det er også en SuperBowl finale med deltagelse af New York Giants - det lokale hold. Fantastisk. Men desværre så vi kun de 2 første quarter i fjernsynet. Vi var alt for trætte og faldt uheldigvis i søvn.

Mandag var vejret fortsat pragtfuldt. Høj sol og 5-6 graders varme - dejligt.
Dagen startede med en løbetur på 15 km, som forgik langs hudson floden og hvor jeg blandt andet kom forbi den kaj, hvor Titanic skulle have lagt til (Pier 54). Den bliver ikke benyttet mere, da der menes at være en forbandelse på den kaj. Bland andet fordi flere skibe fra omkring 1. verdenskrig, er sunket efter at have lagt fra Pier 54. Mange andre steder bruges de forskellige Pier nu som parkeringshus, forlystelsessted etc, men ikke Pier 54 - de kan simpelthen ikke få den solgt pga. forbandelsen - spændende historie.

Vi spiste morgenmad på vores favorit restaurant blot 1 blok fra vores hotel. Restauranten hedder "good enough to eat" og er en mindre restaurant på Amsterdam Avenue ved 83rd Street. Deres jordbærsmør og pandekager smager pragtfuldt. Det samme gør deres muffins. Kan varmt anbefales. Man kan både spise morgenmad, frokost og aftensmad og det er rimelig priser.
Derefter tog vi til Wall Street, hvor vi så det nye Millenium Tower, som efterhånden er nået en pænt størrelse. Vi var inde og se mindemuseet for 9-11. Vi tog efterfølgende op til Times Square , hvor vi spiste på Ruby Tuesday. Vi har god erfaring med denne restaurant bl.a. kan man få salatbar og de laver pragtfulde fiskeretter. Jeg afprøvede deres Creole Catch, som er en stærk fiskeret fra sydstaterne. Smager pragtfuldt. Efterfølgende gik vi i AMC biograferne, som ligger mellem Times Square og Port Authority busterminalen. Vi så The Girl with the Dragon Tattoo (den amerikanske udgave) og den var bedre end den oprindelig svenske udgave.
Efter filmen tog vi tilbage til Times Square og så den i mørke, hvilket er en flot oplevelse med alle lysene fra reklame skiltene, som fylder hele Times Square området. Vi var meget trætte, da vi tog tilbage til hotellet.

Hver gang vi er i New York, bruger vi dagene fuldt ud. Vi skal se og opleve så meget som muligt. Hvad enten det er shopping, theater eller musicals, turist attraktionerne, biograf, restaurant, besøg de forskellige områder i New York etc.  så køre vi hårdt på. Det kan også mærkes om aftenen, hvor vi er fuldstændig smadret og faktisk nærmest falder bevidstløs om på sengen. Det betyder også, at vi får storby-chokket på et tidspunkt. Hvilket indikere at vi er trætte, smadret og så fyldte med oplevelser, at vi ikke kan overskue flere oplevelser. Den måde vi kommer igennem disse tidspunkter på, er at vi går i boghandler og å Cafe. Det lyder måske kedeligt, men det er den måde vi formår at slappe af på. Bl.a. på Starbucks, hvor de har gratis WiFi. Sådan havde vi det lidt om tirsdagen.

Tirsdagen startede med morgenmad på Good Enough to eat og efterølgende tog vi ned til Battery park på den sydlige del af Manhattan og så Giants spillerne blive hyldet af 1 millioner New Yorker. Det var som at opleve fodboldlansholdet i 1992. Masser af mennesker, stor hyldst og masser af mediedækning. Det var sjovt at opleve. Nogle få timer efter fortsatte vi til Union Square, hvor vi brugte nogle timer i Barnes&Nobles boghandlen. Efterfølgende købte vi mad i en Pret og tog tilbage på hotellet. EFter vi havde spist tog vi til Grand Central Station og gik lidt rundt. Det er et eksempel på en flot stationsbygning, med masser af butikker og igen et mad marked, hvor der kan købes forsklligt mad og frugt.
Derfra tog vi til Empire State Buidling. Det var efterhånden ved at blive mørkt. Vi betalte 22§/person for at komme op på 86. etage, hvor vi havde en pragtfuldt udsigt over Mahattan og de omkringliggende områder. Det var flot i mørke. Lysene fra byen stod flot og fuld månen skinnede fra en skyfri himmel. Det blæste og det var koldt, men udsigten stjal al opmærsomheden. Selvom der var mange mennesker, så var et alligevel til at komme til. Turen derop og ned med elevator tager under 1 minut - så det går stærkt.

Onsdag spiste vi igen på Good Enough To Eat. Vi fik atter en gang en god snak med det søde personale, hvoraf flere af dem havde været i Danmark. Som de fleste amerikaner var de imødekommen og meget nysgerrig.
Vi checkede ud fra hotellet kl. 11 og kørte i taxi ned til krydstogt terminalen, hvor vi skulle med krydstogt til Caribien i 10 dage.

Manhattans' skyline lørdag morgen fra Central Park

Krydstogt 2012

Onsdag den 8 februar står vi nede på kajen ved Hudson floden. Lige ved siden af ligger vores Krydstogtskib som skal være vores hjem de næste 10 dage.
Skibet er Norwegian Gem og en del af NCL selskabet. NCL har et koncept, der hedder Freestyle og det betyder, at man kan spise hvor man har lyst, når man har lyst. På andre krydstogtskibe skal man som regel vælge mellem 2 forskellige seatings i hovedrestauranten og det er så det tidspunkt man spiser på under hele turen. På NCL møder man op, når man er sulten og hvis der er optaget, så venter man blot eller kommer lidt senere.
Vi havde prøvet NCL en gang før og det var en succes, så derfor ville vi prøve igen.
Vi checkede ind, fik vores nøgle kort, ordnet papirerne, fået taget billeder til vores adgangskort og sad derefter og ventede godt og vel en time, før vi kom ombord. Der var mulighed for at få serveret drikkelse mens vi ventede.
Ombord på skibet gik vi op i en af restauranterne og fik lidt at drikke, mens vi ventede på at vores kahytter skulle blive klar. Mens vi sidder og drikker opdager vi, at der er mulighed for at bestille bord til nogle af betalingsrestauranterne. Vi bestiller til Le Bistro (den franske restaurant), da vi ikke kan sige nej til deres tilbud om at få en flaske vin med til middagen og derudover tilmelder vi os Jazz Brunch om fredagen.
Omkring kl. 14 bliver vores kahytter meldt klar og vi finder frem til den på dæk 9. Det er en balkon kahyt vi har bestilt, hvilket klart kan anbefales. Kahytten er rummelig med masser af plads til tøjet og til at komme af med kufferterne, når de engang dukker op. De dukker op senere, men det viser sig at blive et problem!
Kahytten er udstyret med bad, toilet, håndvask, skabe, dobbeltseng, sofa, kaffemaskine, stole, fladskærms TV og balkonen er udstyret med et lille bord og 2 stole.
Vi går op i skibets buffet restaurant på øverste dæk og spiser en let frokost. Vi køber også hver et Sodavandskort, sådan at vi kan drikke al den sodavand vi lyster og det gælder også til betalingsrestauranterne. Derefter går vi ud på soldækket og tager afsked med New York, mens vi sejler afsted. Det var faktisk en ret surrealistisk oplevelse, da det begynder at sne og blæse, samtidig med vi sejler ud. Det var en fed oplevelse at sejle forbi Mahattan skyline og forbi Frihedsgudinden.
Dagen fortsatte med at udforske skibet, slappe af i kahytten og en pragtfuld middag på den Le Bistro.
Systemet på skibet er således, at der er restauranter (The Pacific Room, Magneta, Buffet - restauranten, The Great Outdoor, Garden Cafe og Blue Lagoon) som er med i prisen og hvor der ikke skal betales yderligere, med mindre man skal have vin, øl eller sodavand.
Derudover er der 6 betalingsrestauranter, hvor man betaler mellem 10$ og 25$ per person for at spise der. Maden er også bedre. Det er A'la carte og man kan spise lige så mange forretter, hovedretter og desserter, som man har lyst til for de penge, der betales ekstra.  På den kinesiske restaurant bestilte vi 3 forretter og 4 hovedretter, som vi delte. På den måde fik vi smagt noget forskelligt.

Da klokken er omkring 18.00 har vi ikke modtaget vores sidste kuffert endnu. vi henvender os i receptionen og fortæller dem om problemet. De lovede os at kufferten nok skulle være ombord. Efter vi har spist på Le bistro vender vi tilbage til kahytten og opdager at vores kuffert stadig ikke er dukket op. Nu breder bekymringen sig, for det er den kuffert, hvor Jette's tøj ligger i og med 2 1/2 dag på havet er det ikke umiddelbart nemt at finde andet tøj. Vi vender tilbage til receptionen og fortæller dem om problemt...igen. De lover forsat at finde kufferten. Vi spørger intensivt ind til, hvad vi skal gøre såfremt de ikke kan finde den, hvilket de ikke giver os et direkte svar på. Vi kan dog købe lidt tøj ombord, men der er ikke det store udvalg. De fortæller dog, at det kun 1 gang er sket før, at de har mistet en kuffert. Det beroliger os lidt. Som en trøst får vi sendt to badekåber ned til vores kahyt. Til vores store lettelse, står kufferten udenfor vores dør, da vi kommer ned til kahytten. Stor lettelse,

Næste dag får vi desværre besked om, at Jazz brunchen er aflyst grundet for få tilmeldinger. Som et plaster på såret får vi en flaske rødvin og 2 glas sendt til kahytten - god vin.

De efterfølgende 2 1/2 bruger vi på havet. Vi brugte tiden på at lære skibet yderligere at kende, spise de forskellige steder og slappe af. På skibet er der bl.a et teater med plads til over 1000 publikumer og de viser 2-3 shows om dagen. Derudover er der bibliotek, Spa område, Fitnesscenter, løbebane, bowling, basketball, golf, klatrevæg og meget andet.
I kahytten kan man bestille film, se 5-6 forskellige kanaler, bestille Room service, hvilket includere morgenmad. Der kan også bestilles pizza hele døgnet rundt, hvilket vi også prøvede. Den smagte godt, der var bare al for meget ost på, men det er typisk amerikansk.

Fredag formiddag var vi nået så langt ned mod Caribien, at vi kunne tage sol, på liggestolene i soldækket. Det blæste en del, hvilket også havde den sideeffekt, at vi ikke bemærkede hvor meget solen egentlig brændte og derfor blev vi solbrændte. Selvom vi brugte en solcreme med faktor 30, så var det ikke nok. Faktor 50 havde været bedre.
Skibet har 2 udendørs pools og flere boblebad, som er en fornøjesle at sidde i. Der er også en vandrutschebane og den ene af poolene er kun til børnene. Til middag var der grillmad og det var der mange, der benyttede sig af.

Lørdag eftermiddag lagde vi til på Puerto Rico. Vi havde fra kl. 15 til kl. 20.30. Vi havde købt en tur rundt i både den gamle og nye bydel af San Juan, som er hovedstaden i Puerto Rico. Det var en middel god tur. Vores guide var morsom og kunne fortælle nogle gode historier. Det var sjovt, efterfølgende at gå en tur i San Juan's gamle bydel. Bl.a. var der et lokalt marked. Vi gik om bord på skibet omkring kl. 20. Derefter gik vi op i den Italienske restaurant La Cucina (15§/person) og fik en 3 retters menu. Det smagte pragtfuldt og vi nød virkelig at sidde i den italienske restaurant. Stemningen er god. Restauranten er flot udsmykket og det skaber virkelig illusionen af at være i Italien.

De efterfølgende dage lagde vi til ved Skt. Thomas, Antiqua, St. Marteens og Tortola.
På Skt. Thomas gik vi en tur rundt i Charlotte Amalia. Byen emmer af at være en gammel dansk koloni. Der er danske veje navne over det hele. Det er dansk historie, når det er bedst. Det kan anbefales at tage de 99 trin op til Black Beards castle, som vi gjorde.
Derefter tog vi ud til Magens Bay, som er stemt ind til at være en af verdens bedste strande. Den ligger i Top 10. Turen herud havde vi købt gennem NCL, men det kan gøres billigere ved at tage en taxi til stranden selv. Det vil vi gøre, hvis kommer til øen igen.

På Antiqua brugte vi tiden på en vidunderlig strand. Her var vi i 5 timer og nød solen og stranden. Vandet var pragtfuldt. Rigtig caribisk.

På Skt. Marteen, som er delt i en Hollandsk og Fransk del, tog vi ud på en platform, hvor vi kunne svømme og snorkle fra. Turen var også købt gennem NCL og det var en dejlig tur. Vi blev sejlet ud til platformen, som er godt og vel 40 m lang. Her er der stole, så man kunne slappe af. En bar, som serverede både drinks og snacks. Snorkeludstyret var med i prisen og der var mulighed for at dykke ned til en helikopter og en miniubåd. Desværre var vandet grumset så sigtbarheden var ikke så god, men vi nød alligevel, at ligge og slappe af og afbryde det med en gang snorkling ind i mellem.

På Tortola, som er en del af de Britiske Jomfruøer, havde vi ikke bestilt nogen ture. Vi lagde allerede til kl. 7.00 og skulle sejle igen kl. 13.00. så vi valgte at gå en tur rundt i byen. Der var ikke meget at se, men det var en fornøjelse at gå rundt i byen.

På alle øerne er der meget at se og opleve. Lige fra strandture til byture. Der er masser af billige smykker, ure etc. Mange gange kan der købes billige ture i land i forhold til at købe dem ombord på skibet. Men det er meget en tros sag, for hvis man køber turene fra skibet, så er man sikker på at komme tilbage til tiden inden skibet sejler. Hvis man køber turene selv, så er den garanti væk. Skibet venter i hvertfald ikke på gæsterne, hvilket en familie måtte sande, da den kom for sent. De måtte selv sørge for at komme til næste ø.

Vi brugte de sidste dage på havet inden vi ankom til New York. Det har været en dejlig tur, hvor vi har oplevet en masse og snakket med en masse søde mennesker. Krydstogt kan varmt anbefales.

Vi tog en taxi ud til lufthavnen, hvor vi ventede i godt og vel 4 timer inden take-off. Mens vi sad og ventede gik Steve Wonder lige forbi os med hele sit følge. Det var en sjov oplevelse og det gik så stærkt at vi ikke nåede at tage billeder af ham. Som et lille aber-dabei, så tror vi heller ikke at han så os 😲
5 timer med afslapning på Antiqua

Kirsten Lind 06.03.2013 13:32

Hej Jette. Både New York og krydstogt ser jo helt fantastisk ud og der er mange gode forslag til hvordan man kan arrangere sig. Tak for det. Hilsen kirsten Lind