Florida 2013

Vi startede, som sædvanlig var jeg lige ved at skrive, ved at køre til Hamborg lufthavn, hvor vi checkede ind uden problemer og fløj rettigdigt til Düsseldorf, hvor vi nogle timer senere fortsatte mod Miami. Vores endelig destination.

Vi landede i Miami kl. 16.30 (lokal tid) og skulle nu igennem 2 timers venten ved immigrationen, hvilket synes lidt træls. Men sådan er det bare.

Derefter tog vi en metro ind til området, hvor vi fik vores lejebil. Det har ændret sig en smule siden vi var der sidst. Førhen skulle vi tage en bus ud til udlejningsområdet. Men denne gang skulle  vi gå et stykke vej og derefter en ganske kort Metro tur.

Vi fandt vores udlejningsbureau og fik hentet bilen. Heldigvis fik vi en beskrivelse fra en af de flinke medarbejder ved udleveringen. Den beskrev, hvordan vi forholdsvis nemt kom ud på motorvejen, så vi fik retning mod Key West.

Vi havde valgt at tage en overnatning i Homestead, da det var sent og vi gerne ville køre til Key West i dagslys. Det er nemlig en dejlig tur hen over de mange broer og øer. Vi fandt et hotel (Quality Inn) i Homestead og gik ned på Dennis, som ligger lige ved siden af og fik aftensmad. Vi bestilte hver en burger med Diet coke refill. Det var skønt endelig at være fremme i Florida og vores ferie kunne begynde for alvor.

Der var torden om natten og det styrtede ned. Så vi vågnede tidligt og gik ned i lobbyen, hvor vi fik en smule morgenmad. Derefter pakkede vi og checkede ud.

Vi satte os ind i bilen, en Chrysler 300 med lædersæder, autopilot og satellit radio. Pragtfuld bil, at køre langt i. Vi havde aftalt at mødes med et par venner og deres døtre midt på The Keys, da de var på vej mod Miami og skulle ind og svømme med delfiner. Turen fra Homestead til Key West er ca. 4 timer. Det er ikke motorvej, men blot en landevej, som går gennem flere mindre byer.

Vi nød turen derned, men desværre var det overskyet og det regnede ind i mellem. Da vi mødtes med vores venner fortalte de, at længere syd på, tordnede det kraftigt og de var nervøse for at deres arrangement blev aflyst. De SMS’ede senere at arrangementet var blevet gennemført, men dog med lidt forsinkelse.

Vi fortsatte mod Key West og havde et enkelt stop undervejs. På vidunderlige Key West, checkede vi ind på Spanish Garden Motel, som er et enkelt, men godt Motel. Det ligger en blok fra Duvall street og ganske tæt på ”The Southernmost point in US”. Motellet er rimelig billigt, set med Key West øjne og det er rent.

Vi pakkede ud og da det var overskyet og lige havde regnet, så kørte vi lidt rundt i Key West. Der var ingen grund til at blive våde. Vi kørte bl.a. til et indkøbscenter, hvor vi fik købte lidt tøj og så spiste vi på IHOP, hvor vi fik en sen frokost. Jeg løb en tur seneres på aftenen, da jeg havde en overraskelse til Jette, som jeg lige skulle have kontrolleret en ekstra gang. Så jeg løb ned  til Mallory Square og fandt den kiosk, hvor vi næste dag skulle købe billetter til en sejltur, hvor vi skulle se hajer og forhåbentlig vilde delfiner.

Næste morgen, stod vi tidligt op og gik ned ad Duvall street. Vi fandt ”vores” lille franske bageri, hvor de solgte croissanter og lignende. Vi købte lidt morgenmad og fik kaffe og juice til. Her viste jeg Jette en folder som fortalte om hajturen og hun var straks med på den og glædede sig. De næste timer gik vi op ad Duvall Street ned til Mallory Square og tilbage igen. Tilbage på Motellet, gjorde vi os klar og gik ned til Mallory Square igen, hvor vi fik betalt (75$/person) og derefter sejlede vi ud.

Vi var 6 gæster ombord og der blev serveret snacks og drikkelse ad libitum. Turen ud på havet tog en lille ½ time inden vi stoppede op og allerede her kunne vi se de første Lemon sharks. De var mellem 1 ½ - 2 1/2m lange. Der blev hængt en fisk på en stang og derefter begyndte hajerne at spise af den. Det var en ombygget katamaran og kaptajnen havde mere end 32 års erfaring med fiskeri på Key West og han er meget vidende om hajerne og havet generelt.  Han fortalte mange interessant ting og vi nød godt af hans viden. På et tidspunkt var der mere end 10 store hajer til stede. Hvilket syn!

Derefter sejlede vi videre og så vilde delfiner. Bla en flok med en baby delfin. Det var en meget god og speciel oplevelse. Efter 2 timers sejlads, var det overstået og vi var tilbage på Key West igen.

Vi gik ned på ”Sloppy Joe’s” og fik lidt at spise, mens vi hørte live musik og fik både øl og drinks. Humøret var højt, da vi gik tilbage til motellet. Maden er ikke særlig god og primært  det amerikanerne kalder Comfort Food, altså burger, pomfitter etc.

Næste dag havde Jette fødselsdag og jeg havde en overraskelse til hende. Først fik hun de medbragte gaver, derfor gav jeg hende min gave, som var en svømmetur med delfiner i ”Theater of the Sea”, som ligger 2 timers kørsel fra Key West. Det skulle efter sigende være et godt sted. Hun blev positivt overrasket og glad for gaven.

Vi startede med at køre til vores franske bageri igen, hvor vi købte lidt morgenmad og efterfølgende satte vi kurs mod nord. Efter et par timers kørsel, var vi ved Theater of the Sea kl. 10 og fik ordnet alt det praktiske. Vi brugte de næste timer på at se delfin show, papegøje show og søløve show. Derefter fik vi lidt at drikke inden vi begav os over til omklædning. Vi havde fravalgt våddragt, hvilke vi var de eneste der havde, men vandet var dejligt lunt, så det var intet problem. Sammen med en anden familie, hvor det kun var de 2 børn, der skulle svømme, blev vi som nogen af de første ført ned til vores Delfin.

Vi så frem til oplevelsen og glædede os til at kommer i vandet med delfinen. Vi fik lidt instrukser og fik svømmefødder på, inden vi satte os ned på trappen til bassinet. Herefter svømmede vi ud til delfinen og vi lavede forskellige øvelser, såsom klappe den på maven, danse med den, holde en Hula-hop ring, som den hoppede igennem og vi også fornøjelsen af at svømme rundt i bassinet med den.

Det var en pragtfuld oplevelse og kan varmt anbefales til alle. Der er intet at være bange for og instruktøren fortæller præcist hvad der skal ske. Samtidig bliver der taget billeder og video, som kan købes efterfølgende. Da vi begge skulle i vandet, var der ikke mulighed for at vi selv kunne tage billeder. Så vi købte både billederne og videoen. Det er vi glade for.

Derefter kørte vi de 2 timer tilbage til Key West. Vi parkerede bilen ved motellet og gik ned ad Duvall Street, hvor vi ville se solnedgangen. Men det var rimelig overskyet, så i stedet tog vi ned og spiste på Hard Rock, hvor vi begge fik en pragtfuld og velsmagende salat. Vi bestemte med det samme, at dem skulle vi prøve at lave derhjemme.

Derefter gik vi forbi Sloppy Joe’s og hen til en ny bar, der havde haft åbnet 1 måned. Den hedder ”World of Beer” og her kan fås vanvittig mange forskellige øl. Vi valgte en øl, der smagte af abrikos og det var en pokkers god øl. Derefter var vi sulten efter lidt sødt og ikke langt fra vores hotel, ligger en restaurant ”Better than Sex”. Det er ikke en restaurant, vi har set før. På tripadvisor havde den fået virkelig gode anmeldelse, så den skulle vi prøve. Det er en hyggelig restaurant, med meget lidt lys og derfor er menukortene med indbygget belysning. Jeg fik en ret med grillet dansk brie og chokolade, som var lagt sammen som små sandwich. Jette fik en tung mørk chokolade ret, som smagte pragtfuldt. Den var så bastant at hun ikke kunne spise op. Begge retter smagte pragtfuldt og restauranten kan anbefales til alle der er vilde med desserter, da det er det eneste de serverer.

Godt mætte gik vi tilbage til motellet og sov rigtig godt.

Vejret på Key West er varmt og fugtigt. Solen bagte ned over os og vi blev begge godt og grundigt solbrændte og bemærk at vi kun lå ved poolen i ½ time ialt. Vejret er generelt pragtfuldt, selvom der sagtens kan være perioder og dage med tropisk regn.

Jeg fik også løbet i de dage vi var på Key West og jeg kan mærke at den tunge varme og høje luftfugtighed ligger som en kampsten, når jeg løber. Jeg må nøgternt konstatere at Jeg løber simpelthen dårligere når jeg løber i varmen.

Næste morgen skulle vi videre mod Fort Myers. Vi checkede ud og forlod vores dejlige Key West. Det har været nogle pragtfulde dage, med masser af oplevelser, som vi ikke har haft før.

På vej mod Fort Myers, gjorde vi et 2 timers hold i Homestead, hvor Jette gik i forretninger, mens jeg sad og fik en god smoothie på en restaurant i nærheden.

Turen til Fort Myers forgår tværs hen over Florida til vestkysten. I-75 ruten går tværs over Florida, gennem Everglades, til Fort Myers. Vi havde kørt den nogle gange før og den er jævnt kedelig, så vi valgte i stedet for at tage den lidt mere sydlige rute ad Timiami Trail. Den gør turen en smule længere. Selvom den også er kedelig, så er der dog mere variation omkring selve vejen. Turen tværs over tager omkring 2 ½ time. Der er masser af steder, hvor man kan gøre holdt og se sig omkring. Der hvor vi holdt rast, så vi en alligator i floden ved siden af os og mange andre dyr og fisk.

Vi brugte Hotelkuponer og Tripadvisor til at finde hoteller som var rimelig billige og havde et godt rygte. I Fort Myers fandt vi et Holiday Inn Express der lå lige ved siden af en pragtfuld restaurant, der hedder ”Miller Ale House” og som servere rigtig god mad, til rimelig priser. Vi spiste der 2 gange. Den er opbygget med både båse, hvor man kan sidde og spise, borde udenfor og med en bar i midten, hvor man kan få noget at drikke. Samtidig er der masser af fladskærme i rummet, som primært viser sport. De servere alt lige fra fisk til steaks.

Vi havde også en forunderlig oplevelse på Ale House den ene aften. Vores tjenerinde, som var utrolig sød og opmærksom, havde netop taget i mod vores bestilling, da et ældre ægtepar træder ind af døren og bliver sat lige bagved os. Det skal siges, at Ale House hver aften har en specialitet og denne onsdag aften var det hummer. Da vores søde tjenerinde tog i mod deres ordre, havde hun en lang diskussion med dem. Det ældre ægtepar ville kun have hele hummer og det kunne de ikke få, da det kun var halen, der blev serveret. Diskussionen blev åbenbart så ubehagelig, at vores tjenerinde satte sig ved siden af Jette og så fuldstændig rystet ud. Hun sad og fortalte, med lav stemme, hvad der var sket og de var blevet ubehagelig over for hende. Efter et par minutter, hvor hun sad og snakkede med os og sundede sig, rejste hun sig og fortsatte med arbejdet. Den stakkels pige var rystet.

Dagen efter kørte vi ud på Sanibel Island, som er en ø, lige ud for Fort Myers. Her lå vi ved Bowmans Beach i et par timer, inden vi fik kørte tilbage til hotellet. Stranden er pragtfuld og der kan man nemt bruge masser af timer. Folk gik og samlede skaller og tog sol, samt badede. Vi så også vild delfiner, hvilket var sjovt. Der var en del pelikaner, som dykkede efter fisk.

Dagen efter kørte vi til Downtown Fort Myers og så Edisons vinterhjem. Det er Thomas Edisons tidligere bolig og laboratorier, som han og hans familie boede i 2-3 måneder om året og hvor Edison arbejdede. Det giver et godt billede af, hvordan de boede i slutningen af 1800 tallet og frem. Mange af hans 1093 patenter er fremvist og det er spændende at se. Han var bl.a. medstifter af en cement fabrik og opfandt toasteren og forgængeren til vores kaffemaskine.

Det koster 25$/person at få en adgang til hele området og museet, samt en guidede rundvisning. Guiderne er meget vidende om Edison og hele området og historierne bag. De er også gode til at formidle den nyeste viden om Edison og andet som vedrøre området. Det kan varmt anbefales at opleve.

Vi fortsatte mod St.Augustine, som ligger på østkysten lidt nord for Daytona Beach.  Turen fra vestkysten til østkysten tager 5 timer og vi valgte at tage en nordlige rute over Ocala, da den er knap så kedelig, som Interstate tværs over Florida. Det var en dejlig tur, men så mange timer på landevejen er generelt kedelig.

St.Augustine er den ældste by i Florida og blev grundlagt helt tilbage i 1600 tallet. Det er en flot gammel by, hvor de har formået at passe godt på de gamle bygninger og bibeholdt de smalle gade og stræder. Der er masser af butikker, restauranter og barer. Vi var i byen i over 3 timer og det inkluderede også en rundtur på det gamle fort, som ligger ikke langt fra bymidten og koster 7$/person. Vi kan klart anbefale at besøge byen og det gamle fort. Vi boede ca. 10 min kørsel vest for St.Augustine på et Holiday Inn Express Hotel & Suites, som ligger lige ud til I-95. Det er et godt hotel med morgenmad, indendørs pool og fitnesscenter. Det har også gratis internet på værelset.

Tæt på ligger et større Outlet, hvor vi købte nogle sko og her sparede vi en del penge. Vi brugte en del timer i Outlet og nød at gå rundt.

Vi spiste på Ruby Tuesday, hvilket var rigtig godt. Vi spiste også Ok, på et nærliggende IHOP. Der oplevede vi en meget snakkende tjener. Normalt er amerikanerne nemme at komme i kontakt med og de er meget nysgerrige. Men hun var meget snakkende og det blev lidt træls. Heldigvis kom der andre kunder hun skulle tage sig af undervejs.

Turen til Orlando tog kun omkring 2 timer og der tog vi Interstaten (I-95 og I-4). Vi havde bestilt et hotel (Hampton Inn ved Lake Buena Vista) over Hotels.com for 3 nætter.  Men vi kom så tidligt at vi ikke kunne checke ind og derfor tog vi hen til et par indkøbscentrer for at købe lidt ind. Vi ledte også efter et par butikker med kreative ting, men det mislykkes desværre. Da klokken nærmede sig 14 kørte vi hen til vores hotel og checkede ind, hvorefter vi lagde os ved poolen. Det var dejligt og vi nød at kunne slappe helt af med en bog. Vandet var dog koldt og det kostede lidt selvpineri at komme i vandet. Efterfølgende klædte vi om og kørte ud til et ”ale house” ca. 20 minutter fra vores hotel. Der fik vi god mad og god betjening.

Næste dag kørte vi i en af Disney parkerne. Vi valgte Disneys Hollywood Studios og det var en god oplevelse for os begge. Vi havde aldrig været der før. Parken er ikke så stor som Magic Kingdom, men der er rigeligt at opleve til en hel dag. Vi prøvede et par ride, nogle shows og så bl.a. Muppet show i 3D, et stuntshow fra Indiana Jones og et stuntshow med biler og motorcykler. Det var en meget underholdende dag og vi nød det. Især fordi parken ikke virkede overfyldt, som Magic Kingdom nemt kan virke som. Kan anbefales også til familier, da der er meget at opleve for børn også. Det var varmt og vi var glade for at komme tilbage til hotellets kølige aircondition.

Dagen efter tog vi i Islands of Adventures, som er en del af Universal Studios Resorts. Den består af 2 parker og vi valgte Islands of Adventures, da den har de fleste rides og også har Harry Potter delen. Vi tog tidligt derind og prøvede som det første Harry Potter Ride, som er sjov og godt lavet. Det giver nogle su i maven. Vi stod omkring 1 time i kø, men det var det værd. Resten af dagen gik med at se shows og prøve andre rides, bl.a. Jurrasic Parks, Spiderman 3D og andre.  Der er også nogle vilde vandrutsche baner, hvor man er garanteret at blive gennemblødt. Ikke var våd, men gennemblødt. Vi prøvede dem ikke denne gang, men have prøvet dem før og kendte konsekvensen i form af totalt vådt tøj resten af dagen. Det plejer ikke at gøre noget, når det er varmt, som det normalt er i Florida. Vi sprang dog alligevel over denne gang.

Vi bestemte os for at tage 2 ekstra overnatninger og efter nogle gange yderligere at have forlænget hotelopholdet valgte vi til sidst at blive på hotellet indtil søndag, hvor vi skulle til Miami, da vi skulle rejse mandag ved middags tid.

De næste dage brugte vi på at slappe af på hotelværelset, ligge ved poolen, køre rundt i området. Bl.a. var i en tur i Celebration, som er en bydel i Orlando, som Walt Disney opbyggede i sin tid. Han ville have en by, hvor folk levede som i 50’erne. Men det gik ikke som forventet. Til gengæld er det nu en by, som har mange strikse regler for farven på huset og stakittet (som altid skal være hvidt). Når man køre rundt der, så opleves byen også som taget ud af 50’erne, med deres flotte huse, parker og bygninger der generelt er meget velholdt. Det koster intet at køre rundt og man kan gå lidt rundt i byen og handle og så sig lidt at spise.

Vi brugte også meget tid i Outlets, som der er en del af i Orlando. Vi fik købt tøj og sko. Prisforskellen på mærkevare, som er det primære, er stort i forhold til Danmark. Ikke altid i forhold til amerikanske priser. Man kan godt finde nogle af varerne til samme pris i en normal amerikansk butik. Men langt de fleste gange kan man få mærkevare lidt billigere i Outlets end i ”normale” butikker.

Vi tog også i Seaworld, selvom vi har været der nogle gange, så er det også altid en oplevelse. At se hvordan de træner dyrerne og tager sig af de dyr, der ankommer skadet er en fornøjelse. Der er også flere steder i parken, hvor man kan røre ved dyrene bl.a. rokker og hvis man er heldig også delfiner. Der er flere muligheder for at tilkøbe sig en oplevelse med at svømme med delfiner, søløver eller Belugahvaler. Det skal dog bestilles i god tid og koster typisk omkring 110$/person. Det prøvede vi ikke men, vi var frister af at prøve at få nærkontakt med en Belugahval.

Mens vi var i Orlando så vi 3 biograffilm. Alle 3 i Universal Park. Normalt koster parkeringen 15$, men efter kl. 18 kostede det kun 5$, så vi kørte derind, når vi skulle se film. Filmen kostede 16$/person og det var premiere film, 3D film og IMAX film. Vi så ”Jurrasic Park 1 – 3D/IMAX”, ”Olympus has fallen” og ”Oblivion – IMAX”.

Vi spiste nogle gode steder i Orlando. Bl.a. på  Millers Ale House, som servere god mad til OK penge og hvor betjeningen er god. Vi prøvede også ”Olivegarden”, som er en Italiensk restaurant. Vi har prøvet den for nogle år siden, men oplevelsen må betegnes som en fiasko, da maden var elendig den gang. Vi valgte dog atter give det en chance til og det var faktisk god mad og god betjening.

Efter en dejlig uge i Orlando skulle vi desværre til Miami om søndagen. Vi pakkede sammen og kørte til Miami vi Florida turnpike. Efter godt og vel 4 timer var vi ved hotellet. Vi havde ikke bestilt værelse i forvejen. Men havde blot fundet 2 hoteller på Tripadvisor og Hotels, som havde fået gode anmeldelser og lå lige i nærheden af lufthavnen. Det havde begge gratis parkering, mrogenmad og fri internet. Det første hotel (Hyatt) havde ledigt værelse og vi fik det til 157$ inkl tax, hvilket svarede til ”Hotels.com” pris.

Området var ikke særligt interessant, men vi fandt et sted at spise og købte lidt slik og is til den sidste aften i Florida. Det åd vi, mens vi så ”Hang Over – part 2” i fjernsynet. Dejlig måde at slutte ferien på.

Næste dag stod vi op kl.6, fik morgenmad og kørte fra hotellet kl. 8. Ca. En time senere havde vi afleveret bilen, checket bagagen ind og kommet gennem sikkerhedskontrollen. Det var rekord og vi kunne slappe af indtil vi skulle flyve.

Vi har været i Florida nogen gange efterhånden, men denne tur er helt klart en af de bedste. Vi fik set vilde hajer og delfiner, fik svømmet med delfiner, havde nogle rigtig gode restaurant oplevelser, fik mødt nogle søde mennesker, fik set steder vi ikke havde set før og vi fik slappet af på en måde, vi ikke har prøvet før når vi har været i USA.

Hej Jette. Både New York og krydstogt ser jo helt fantastisk ud og der er mange gode forslag til hvordan man kan arrangere sig. Tak for det. Hilsen kirsten Lind